Muzik & Penulisan

Bagi saya, muzik sangat berkait rapat dengan penulisan. Ada banyak sebab mengapa saya katakan begini. Pertama, penglibatan dengan penggiat muzik membantu mengekalkan apresiasi saya kepada seni dalam Bahasa Melayu sepanjang saya ‘rehat’ seketika dari dunia penulisan.

Saya tertarik dengan kumpulan Madani kerana mereka menghasilkan dan mempersembahkan lagu sendiri. Pada masa itu saya tidak tahu ke mana hendak disalurkan minat saya dalam bidang penulisan jadi saya ikut sahaja mereka. Tambah pula kami mempunyai latar belakang yang agak serasi. Tahu-tahu sahaja saya sudah menterjemah dan menulis lirik untuk mereka.

Muzik juga banyak membantu saya memeperkayakan kosa kata kerana lirik biasanya puitis dan menggunakan kalimah-kalimah yang jarang diungkapkan dalam kehidupan seharian. Itulah yang saya suntik ke dalam penulisan saya.

Penggiat muzik juga mempunyai semangat yang luar biasa, sanggup bergolok-gadai demi seni yang mereka cintai. Mereka sanggup mengorbankan waktu rehat untuk membuat persembahan walaupun tidak dibayar. Walau sepenat mana sekalipun, tetap tampil segar di pentas.

Novel Armada Azur sebenarnya memuatkan secara langsung penghargaan terhadap rakan-rakan penggiat muzik saya. Satu lirik yang saya titipkan untuk Madani ada dimuatkan berserta babak-babak yang melibatkan kumpulan Dewangga Sakti (Sedutannya ada di sini).

Muzik juga tertakluk di bawah undang-undang hakcipta yang sama dan industri muzik di Malaysia dirundung penipuan serta penindasan serupa dengan dunia penerbitan. Oleh itu, perjuangan yang dihadapi juga tidak jauh berbeza.

Impian saya adalah untuk bersama-sama rakan penggiat muzik menghasilkan soundtrack bagi filem animasi yang diangkat dari novel tulisan sendiri. Ah, saya sudah terbayang menghabiskan malam-malam yang sejuk di studio meneman mereka menghasilkan lagu demi menyuntik emosi di dalam filem!

3 Respons to “Muzik & Penulisan”

  1. Drimba Says:

    Muzik mendidik dengan lirik bermanfaat………….

  2. Firdaus Says:

    Drimba; Ya betul.

  3. SifuPTS Says:

    Orang tua macam saya suka lagu ‘Penawar Rindu’ sama ada yang dinayanyikan oleh Orkid Abdullah, ataupun Rafeah Buang, ataupun Sharifah Aini.

Tinggalkan Jawapan

